مدرسه راهنمایی غیر دولتی نرجس خاتون

سرعت عمل در تراشیدن مو

سرعت عمل در تراشیدن مو

باید تلاش و سرعت خود را بالا ببرید تا بتوانید هر چه سریع تر موهای این گل پسرها را کوتاه کنید والا می بازید.

 

 

دریافت بازی

+ نوشته شده در  پنجشنبه سی ام اردیبهشت 1389ساعت 11:59  توسط حمیدی  | 

عدسی نوری یا تنگ آب؟

عدسی نوری یا تنگ آب؟

با پر کردن کاسه ای از آب ذره بین و عدسی بسازید. در حدود سال 1700 میلادی از تنگ های آب برای متمرکز کردن نور شمع برای انجام کارهای دستی ظریف مانند توربافی استفاده می شد. افراد می دانستند که اگر شیشه های پر از آب در طاقچه یک پنجره گشوده قرار گیرد، بطری با متمرکز کردن نور خورشید در یک نقطه داغ موجب آتش سوزی می شود.

عدسی نوری یا تنگ آب؟

 

وسایل لازم:

*کاسه کروی شفاف یا تنگ ماهی

*یک شمع یا حباب لامپ شفاف با سرپیچ

*مقوای سفید به عنوان صفحه نمایش

*آب

*یک برگه روزنامه

 

 

روش کار:

کاسه کروی یا تنگ ماهی را با آب پر کرده و یک عدسی کره آبی درست کنید!

منبع نور (حباب چراغ یا شمع) را در فاصله ای بیش از 30 سانتی متر از تنگ آب (عدسی) قرار دهید. مقوا را در مقابل سمت دیگر تنگ آب نگه دارید. مقوا را از عدسی دور کرده تا زمانی که عکس شعله ای را روی مقوا مشاهده کنید، ادامه دهید.

 

منبع نور را به سمت بالا جا به جا کنید و مشاهده کنید که تصویر آن به سمت پایین می رود. منبع نور را به تنگ آب بسیار نزدیک کرده و مشاهده کنید که تصویری روی مقوا در هیچ فاصله ای مشاهده نمی شود.

با استفاده از عدسی (تنگ) به روزنامه ای که بسیار نزدیک در سمت دیگر تنگ نگه داشته شده نگاه کنید. ملاحظه می کنید که تنگ آب مانند یک ذره بین عمل می کند. فاصله منبع  تا عدسی را تغییر دهید و تغییرات تصویر عدسی را ملاحظه کنید. هم چنین تغییرات اندازه  تصویر را بررسی کنید.عدسی نوری یا تنگ آب؟

چه رخ می دهد؟

پرتوهای نور چراغ یا شمع در هنگام ورود به گوی پر از آب خم می شوند و مجدداً در هنگام خروج از گوی نیز خم می گردند. (به شکل زیر دقت کنید) تنها پرتوهایی که خم نمی شوند، آن هایی هستند که با زاویه  راست، زاویه 90 درجه وارد گوی می شوند. یعنی در واقع پرتوهایی که از مرکز گوی می گذرند.

گوی کاملاً مانند یک عدسی رفتار می کند: متمرکز کردن نوری که از آن عبور می کند و ساخت یک تصویر در سمت دیگر. تصویر باید در امتداد خطی که شیء را وسط عدسی وصل می کند قرار گیرد.

 

تصویر به صورت وارونه و قرینه افقی است، حرکت تصویر نیز برعکس می شود. هنگامی که شیء به سمت بالا حرکت می کند، تصویر به سمت پایین حرکت می کند. هنگامی که شیء به عدسی نزدیک می شود، تصویر از آن دور می شود. تصویر یک الاکلنگ ممکن است به فهم موضوع کمک کند: زمانی که یک سمت بالا می رود، سمت دیگر پایین می آید.

 

هر عدسی یک کانون نوری دارد که نقطه ای است که پرتوهای تابیده شده از نقاط بسیار دور پس از عبور از عدسی در این نقطه متمرکز می شوند. فاصله مرکز عدسی تا کانون، فاصله کانونی نامیده می شود. فاصله کانونی عدسی خود را با استفاده از پرتوهای نوری که از یک منبع با فاصله بیش از 9 متر از شما قرار دارند، اندازه گیری کنید.

 

با استفاده از مقوا فاصله بین عدسی تا تصویر را به دست آورید. این مقدار فاصله کانونی است. در صورتی که از خورشید به عنوان منبع نوری استفاده کرده اید، پرتوهای متمرکز شده ممکن است به حدی داغ باشند که برگه مقوا را بسوزانند. مواظب باشید!عدسی نوری یا تنگ آب؟

 

اگر جسم دورتر از یک برابر فاصله کانونی باشد، عدسی قادر به خم کردن پرتوهای جسم به حدی که تشکیل یک تصویر بدهند، نیست. با این وجود زمانی که توسط عدسی به یک شیء نزدیک نگاه می کنید، عدسی درون چشم شما می تواند کار خم کردن پرتوها را تکمیل کند و تصویری روی شبکیه چشم شما تشکیل دهد. تصویر روی شبکیه شما که با استفاده از کاسه آب ساخته شده است از بزرگترین تصویری که شما می توانستید با چشم خود به تنهایی بسازید، بزرگ تر است. در این حالت عدسی کاسه آب یک ذره بین است.

 

+ نوشته شده در  پنجشنبه سی ام اردیبهشت 1389ساعت 9:58  توسط حمیدی  | 

پرونده‌ای برای یك ابتكار

پرونده‌ای برای یك ابتكار

مدرسه ما

مدرسه‌ ما، كاری مضاعف !

این روزها به همت آموزش و پرورش منطقه یك تهران ( شمیران ) طرحی با عنوان ( مدرسه‌ی ما ) در حال اجرا است كه می‌كوشد فارغ از افزونی‌ها و كاستی‌های محیط فیزیكی آموزش، روندی استاندارد شده در حوزه‌ی روش نامه‌های آموزشی و پرورشی ایجاد نماید.

در طرح مدرسه‌ی ما با همیاری مدارس و مربیان برجسته‌ی منطقه تلاش می‌شود دستچینی از بهترین دانش آموزان و مربیان و امكانات در كنار گلچینی از بهترین طرح‌ها و برنامه‌ها و روش‌های تدریس و فعالیت های پرورشی موجود در منطقه كنار هم قرار گیرند و نمایی از مدرسه‌ی ایده آل را برای استفاده‌ی مدیران و مربیان و اولیا در ویترین سازمان آموزش و پرورش قرار دهند.

كار طاقت فرسایی كه برای برگزاری كارگروه‌های مختلف در دوره‌ای طولانی انجام شده، بعد از جمع آوری نظرات و تجربیات موجود در منطقه و جمع بندی آن ها در قالب شمایی كلی به عنوان ماده‌ی اولیه در اختیار كارگروه های دیگری كه تهیه‌ی طرح و برنامه را بر عهده داشته‌اند قرار گرفته و پس از تدوین راهبردهای اساسی و اجرایی در  چهارچوب نظام آموزشی موجود كشور به نحوی كه بتواند بهره‌وری مضاعف از امكانات و استعدادها را مقدور نماید، با یاری جستن از سازمان تجهیز و نوسازی مدارس برای تأمین ابزار و سخت‌ افزارهای مورد نیاز، و دعوت از مدیران و مربیان و دانش آموزان نمونه‌ی منطقه در هر حوزه‌ای، به ظهور و بروز رسیده و مدرسه‌ای نمادین را هر چند كوچك و برای دوره‌ای كوتاه در گوشه‌ای از بزرگترین شهر خاور میانه‌ای ایجاد نموده است.

طرح مدرسه‌ی ما كه می‌خواهد الگویی برای یك قدم جلوتر رفتن همه‌ی اهالی آموزشی و پرورشی یك منطقه با هم باشد به هر روی و با تمام كم و زیادهای طراحی و اجرایش تلاشی فرخنده برای بیرون آمدن از ركودها و رخوت‌ها و همتی مضاعف برای كاری مضاعف است كه شایسته‌ی تقدیر دیده می‌شود.

 

مدرسه‌های ما، سنتی پوینده

قدمت مدرسه‌های الگو در فرهنگ شیعه میراثی جهانی به شمار می‌رود كه به سیزده قرن پیش باز می‌گردد، یكصد و چهارده سال پس از هجرت پیامبر اسلام(ص) كه مبدأ تاریخ مسلمانان به شمار می‌رود، امام صادق(ع) با تشخیص صحیح نیازهای روز افزون علمی و آموزش آن دوران اولین مدرسه‌ی مدل را در شرایطی بنیاد نهاد كه تاریكی جهل و علم ستیزی و سوزاندن كتاب های علمی و محاكمه‌ی دانشمندان و تعطیلی آموزش با هدایت كلیسای قرون وسطی بخش بزرگی از جهان را در برگرفته بود.

درس

مدرسه‌ی نمونه‌ی امام صادق(ع) نه تنها جایی برای تربیت پیروان بلكه فضایی علمی و تحقیقاتی و مباحثاتی بود كه به پیروان آرای مختلف و گاهاً متضاد با خود فرصت رشد و روشمندی داد تا جایی كه به گواه تاریخ و كتب مرجع مبدعان و رهروان تمام شاخه‌های اصلی اهل سنت نیز افتخار خود را در شاگردی آن مكتب و استفاده از مبانی علمی و آموزشی آن می‌دانند.

در طول 34 سال هزاران مربی و مدرس و دانشمند و نویسنده تربیت شدند كه هر كدام خود كتابها نوشته و مدرسه‌های متعدد و مكاتب علمی را تأسیس نمودند و جغرافیای مدرسه‌ی الگو را از شرق تا غرب عالم به نحوی گستراندند كه در طول تاریخ تا امروز باقیمانده است.

 

هر چند ایرانیان به اقتضای استعداد و علم دوستی و سخت كوشی پیش قراولان این نهضت بودند كه هزاران استاد برجسته را به اقصای عالم روانه ساختند و كتابهای بی شمار نوشتند و مدارس و كتابخانه‌های بسیاری را از اروپای شرقی تا چین بنیاد نهادند اما هم زمان با فرا رسیدن دوران رنسانس در اروپا، روی كار آمدن حكومت‌های خودكامه و استبدادی در مشرق زمین و دور شدن از روح آزاد اندیشانه‌ی اسلام دامن ما را هم گرفت و در ركودی روز افزون ایستادیم و نظاره گر پیشرفت دنیای غرب بر پایه‌های گرته‌برداری شده از فرهنگ غنی خودمان شدیم و تنها به افتخارات گذشتگانمان بسنده نمودیم.

كتاب های آداب المعلمین و المتعلمین كه از سال های دور در نظام آموزش سنتی حوزه‌های علمیه به عنوان مقدمات تدریس می‌شده‌اند به راحتی نشان دهنده‌ی این امر هستند كه نظام آموزشی ما قبل از رنسانس به سطحی از شعور روانشناسنانه و جامعه شناسانه در حوزه‌ی علوم آموزشی و تربیتی دست یافته بوده است كه استانداردهای تألیفی آن دوران بسیار شبیه همان چیزهایی است كه در قرن بیستم میلادی به همت ترجمه دوباره از غرب وارد كردیم، اما سالهای سال این چراغ به جز كور سویی در مدارسی علمیه نداشت و اگر هم روزی امیر كبیری پیدا شد تا مدرسه‌ی الگویی را در زیر نام مدرسه‌ی دارالفنون تأسیس نماید دورانش به اقتضای حاكمیت استبدادی و رشد چاپلوسان سلطان در تمام زوایای قدرت به طول نیانجامید و همان مدل وارداتی از بلژیك و فرانسه هم عقیم ماند تا به زمره‌ی مدارس بپویوندد كه در دوران پهلوی ابزار مقدماتی تشكیل دهكده‌ی مورد نظر آرای آبایی پروفسور مك لوهان بودند.

کتاب

 

انسداد مسیرهای آزاد اندیشانه در دوران پهلوی در تضاد با روح تعالی جوی ایران شیعه و ایرانیان با ریشه بود بنابراین وقتی حاج شیخ عباسعلی مجتهد سبزواری معروف به شیخ اسلامی در بازگشت خود از نجف اشرف سفری به هند نمود و در آن جا با مدرسه الواعظین كه به دست روحانی ایرانی الاصل ( نجم العلماء ) تأسیس شده و در آن فارسی و عربی و انگلیسی در كنار هم و علوم جدید و علوم دینیه به موازات یكدیگر تدریس می‌شدند را یافت تفكر تولد دوباره‌ی مدرسه‌ی الگو حتی در خفقان دوران پهلوی نیز عقیم نماند.

 

در سال 1322 به همت شیخ اسلامی و با حمایت حوزه‌های علمیه و خیرین و مؤمنان تهرانی مؤسسه خیریه جامعه‌ی تعلیمات اسلامی تأسیس شد و كوشید با راه اندازی مدارسی زنجیره‌ای استعدادهای درخشان را در خانواده‌های مسلمان شناسایی و در كنار آموزش علوم جدید از دبستان تا دبیرستان با استفاده از بهترین امكانات و مربیان آن ها را مورد حمایت مادی، علمی، تربیتی قرار داده و با آموزش‌های اخلاقی و دینی پرورش دهد، اولین مولود جامعه‌ی تعلیمات اسلامی مدرسه‌ای به نام جعفری اسلامی در منطقه آب سردار تهران بود كه به زودی نسل‌های فارغ التحصیلان آن به فعالان دانشجویی دوران خود و مردان تأثیر گذار آینده‌ی كشور تبدیل شدند اما تأسیس مدارس الگوی اسلامی در این جا متوقف نشد و از همین زمره مدارس كمال و علوی و مفید، ده ها نسل از آموزش كشور را تحت الشعاع فعالیت خود قرار دادند، در همین دوران ورود مدارس خارجی به كشورمان ( از قبیل مدرسه‌ی ایران و آلمان، مدرسه‌ی فرانسوی تهران، مؤسسه‌ی ایران و امریكا و . . . ) رقابتی نابرابر را آغاز نمود كه تا پیروزی انقلاب ادامه یافت اما به اذعان همگان و به شهادت آمار قبولی دانشگاه‌ها، همواره مدارس الگوی اسلامی از برتری در این رقابت برخوردار بودند.

 

با پیروزی انقلاب اسلامی و روی كار آمدن شخصیت های علمی اسلامی كه علاوه بر این وجه دارای پیشینه‌ی تعلیم و تربیتی بودند همچون شهید آیت ا... دكتر بهشتی، شهید رجایی، شهید باهنر، شهید چمران و دهها شخصیت رنج كشیده و دلسوز دیگر نظام آموزشی ایران زمین مورد بازنگری جدی قرار گرفت و افق های دور دستی برای رشد آموزش و پرورش ترسیم گردید كه از نقاط درخشان آن افزوده شدن بخش امور تربیتی و اصلاح كتب درسی و ایجاد بخش های پژوهشی در حوزه‌ی علوم تربیتی در وزارت آموزش و پرورش و ... بودند اما سال های سخت و پر حادثه‌ای در دوران جنگ و پس از آن به انقلاب تحمیل شد و كوتاهی و كم كاری برخی از متولیان باعث گردید آرمان بلند تبدیل ایران عزیز به مدرسه‌ی الگویی بزرگ به نتیجه نرسد.

 

در میان تمام نارسایی‌های موجود حوزه‌ی آموزش و پرورش همچنان مدارس الگوی اسلامی كه برخی از آنان بیش از شصت سال از عمرشان می‌گذرد و بارها بر اساس نیاز روز، روز آمد شده و دستخوش تغییرات گردیده‌اند و یا مدارس نمونه‌ی‌ دیگر كه بر اساس همان تفكر تشكیل شده و پا گرفته‌اند نقاط درخشانی برای آبروی آموزش و پرورش كشور هستند كه در بسیاری از موارد قابل قیاس با آن چه در نظام عمومی تعلیم و تربیت دیده می شود نیستند.

 

مدرسه ما

بدون شك تأسیس مدارس الگوی منطقه‌ای قدمی برای فراگیر كردن دستاوردهای مدارس الگو و امتداد دادن مزایای آن ها به مدارس عادی كشور است كه با دسترس نمودن امكانات مطلوب نرم افزاری آموزشی برای تمام فرزندان ایران موجبات تحقق عدالت اجتماعی در حوزه آموزش و رشد و توسعه‌ی فردای میهن عزیزمان را فراهم می‌آورد، به شرطی كه از شعار زدگی و تلاش برای تولید آمار و گزارش‌هایی كه تنها برای تشویق مدیران مفید باشند و جزم اندیشی و ابزار گرایی كه از رشد خلاقیت مربیان خواهد كاست پرهیز نماییم.

+ نوشته شده در  پنجشنبه سی ام اردیبهشت 1389ساعت 9:58  توسط حمیدی  | 

چهار خاصیت اساسی عدسی محدب

چهار خاصیت اساسی عدسی محدب

به مدل سازی زیر توجه كنید . در این مدل سازی پرتوی تابیده شده و شكست یافته درعدسی چه ویژگی دارد؟

 

 

 

چهار خاصیت اساسی عدسی محدب

 

پرتوی كه موازی با محور عدسی ، به آن می تابد، پس از شكست ، از كانون می گذرد. 

 

چهار خاصیت اساسی عدسی محدب

 

پرتوی كه از كانون می گذرد و به عدسی می تابد ، پس از شكست موازی با محور عدسی دور می شود.

 

 

چهار خاصیت اساسی عدسی محدب

پرتوی كه از یك مركز می گذرد و به عدسی می تابد ، پس از شكست ، از مركز دیگر می گذرد. 

 

چهار خاصیت اساسی عدسی محدب

 

 

پرتوی كه به راس عدسی می تابد ، به مسیر خود ادامه می دهد. 

   

 

برای بررسی بهتر رفتار پرتوهای عبوری از عدسی ، به مدل سازی زیر توجه كنید.

١- پرتوی موازی (2nd focus)را فعال كنید. حال موقعیت شی را جابه جا كنید . امتداد پرتوی شكست چگونه است؟

٢- پرتوی كانونی (focus) را فعال كنید. حال موقعیت شی را جابجا كنید. پرتوی عبوری از عدسی چگونه است و از چه نقطه ای عبور می كند؟

٣- پرتوی عبوری از راس (Center) را فعال كنید. حال موقعیت شی را جابه جا كنید. پرتوی عبوری از رأس چگونه از عدسی عبور می كند؟

 

 

+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و ششم اردیبهشت 1389ساعت 11:50  توسط حمیدی  | 

سطوح یادگیری در حیطه ی شناختی

سطوح یادگیری در حیطه‏ی شناختی

37h- ì

هدف‏های حیطه‏ی شناختی، بر یادآوری یا بازسازی اموری تاکید می‏کند که آموختن آن ها ضروری است. مثلاً در حل یک مسأله‏ی فکری، فرد باید نخست مسأله‏ی اصلی را تشخیص دهد، سپس مطالب داده شده را مرتب کند و آن ها را به نظریه‏ها، روش‏ها و الگوهایی ربط دهد که یاد گرفته است. به بیان ساده‏تر، هدف‏های شناختی با آن‏چه شاگرد باید بداند و بفهمد، سروکار دارد. در این حیطه، هدف‏ها، از ساده‏ترین سطح شناخت به پیچیده‏ترین، و از امور ذاتی محسوس به امور معنوی و غیرمحسوس مرتب شده است. هدف‏های یادگیری در حیطه‏ی شناختی بر اساس طبقه‏بندی بلوم، شامل شش سطح می‏باشد: شناخت، فهمیدن، به کاربستن، تحلیل، ترکیب و ارزش یابی.

 

هان‏طور که ملاحظه می‏شود، این طبقه‏بندی، از ساده‏ترین سطح شناخت شروع می‏شود و به پیچیده‏ترین شکل آن ( ارزش‏یابی و قضاوت ) منتهی می‏شود. ترتیب هدف‏ها به گونه‏ای است که هدف‏های هر طبقه در برگیرنده‏ی بخشی از رفتارهای لازم برای دست‏یابی به اهداف طبقات پایین‏تر است؛ به عبارت دیگر، برای رسیدن به هر سطحی از رشد فکری، ضروری است که مراحل پیشین طی شده باشد؛ یعنی رسیدن به سطح ارزش‏یابی و قضاوت مستلزم آن است که فرد به سطوح شناخت، فهمیدن، به کار بستن، تحلیل و ترکیب مفاهیم رسیده باشد. متاسفانه، در فرایند فعالیت‏های آموزشی مدارس ما، اغلب معمولی‏ترین و شاید عمومی‏ترین هدف‏های آموزشی، کسب دانش و یادآوری است و بر همین اساس، غالباً اندازه‏گیری موفقیت‏های تحصیلی نیز به‏وسیله‏ی بازگفتن حقایقی صورت می‏گیرد که یادگیرنده به حافظه‏ی خویش سپرده است. در چنین موقعیتی، الزاماً موفقیت‏هایی هم برای به کار بردن محفوظات فراهم شده است اما از آن‏جایی که بین دانستن و توانستن و انجام دادن فاصله‏ی چشمگیری وجود دارد، تاکید بر محفوظات نمی‏تواند بازگوکننده‏ی یک روند کامل آموزشی باشد. اگر معلمان و مربیان از سطوح مختلف هدف‏ها در حیطه‏ی شناختی آگاه باشند، آموزش را متناسب با سطوح مختلف آن تدارک خواهند دید و در ضمن، به فراگیرنده نیز فرصت خواهند داد که همه‏ی مهارت‏های شناختی را در خود پرورش دهد.

 

*‏ شناخت (knowledge)

پایین‏ترین سطح یادگیری در حیطه‏ی شناختی، کسب دانش و معلومات است. منظور از شناخت این است که یادگیرنده بتواند از طریق یادآوری ( recall ) یا بازشناسی ( recognition ) شواهدی ارائه دهد حاکی از این‏که او اندیشه یا پدیده‏هایی را به خاطر سپرده که در جریان آموزش تجربه کرده است. این نوع هدف، فرآیندهای روان‏شناختی یادآوری را بیش از هر چیز دیگر، مورد تاکید قرار می‏دهد؛ بنابراین، یادگیری در این سطح صرفا جنبه‏ی حفظی دارد. تاکید بر شناخت به‏عنوان یادآوری، شامل توانایی‏هایی مانند فهمیدن، بینش یا چیزهایی نمی‏شود که با عبارت‏هایی مانند دانستن واقعی یا دانش واقعی عنوان می‏شود.

در این سطح از یادگیری، از فراگیرنده خواسته می‏شود اطلاعات و معلومات کسب شده را با ماخذ و منبع محسوس به یاد آورد. شناخت در این مرحله شامل شناخت اصطلاحات، شناخت واقعیت‏های مشخص، شناخت راه‏ها و وسایل برخورد با امور جزئی، شناخت راه‏های آن ها، شناخت روال‏ها و توالی‏ها، شناخت طبقه‏ بندی‏ها، شناخت ملاک‏ها، شناخت روش‏ها، شناخت اصل‏ها و تعمیم‏ها و شناخت نظریه‏ها و ساخت‏هاست. این سطح از یادگیری به علت‏اینکه زیاد متکی بر حافظه است و گاهی شاگردان را وادار می‏کند مطالب جزئی و اطلاعات بی‏ربط را به ذهن بسپارند، مورد نقد قرار گرفته است. شاید مهم‏ترین اشکالی که به این سطح از یادگیری وارد است،  زیاده‏روی معلمان در استفاده از آن از یک طرف و فراموشی سریع مفاهیم از طرف دیگر است.

 اما به خاطر سپردن مفاهیم و اصول را نمی‏توان به طور کلی بی‏اهمیت شمرد. زیرا چنان‏که در نمودار سطوح مختلف یادگیری در حیطه‏ی شناختی ملاحظه شد، به خاطر سپردن و بازگویی شناخت، برای تمام سطوح بالاتر یادگیری به‏عنوان یک پایه‏ی لازم محسوب شده است ؛ مثلا شاگردی که جدول ضرب را نداند یا اصول و قوانین علمی را به خاطر نداشته باشد، هرگز قادر به حل تمرین‏های ضرب و تقسیم و تحلیل و اثبات قضیه‏های علمی نخواهد بود.

 

37h- ì

 

*‏ فهمیدن (comprehension)

یادگیری در این سطح عبارت است از توانایی پی بردن به مفهوم یک مطلب و تبیین آن با جمله‏هایی که خود شخص می‏سازد؛ بی‏آن‏که میان آن مطلب با مطالب دیگر چندان ارتباطی برقرار کند. یادگیری در این سطح مستلزم آگاهی از اصول و شرایط است.

سطح فهمیدن به اجزای فرعی دیگری تقسیم می‏شود که عبارتند از:

 

الف- ترجمه یا برگرداندن ( translation )

مهارت برگرداندن یا تغییر مطالب از شکلی به شکل دیگر بدون این‏که معنی و محتوای آن ها دگرگون شود، ترجمه نامیده می‏شود. غالبا توانایی فرد برای ترجمه، به داشتن دانش پیش‏نیاز یا مناسب وابسته است؛ مثلاً در این سطح، شاگرد باید بتواند یک عبارت فنی یا یک قطعه‏ی شعر را با عبارت‏های روشن ( از طریق چند مثال ) یا نثر ساده بیان کند.

 

 ب- تفسیر ( interpretation )

تفسیر شامل تفکر درباره‏ی اهمیت نسبی اندیشه‏هایی است که ممکن است فهمیدن آنها مستلزم تنظیم مجدد اندیشه‏ها، به صورت ترکیبی تازه، در ذهن فرد باشد. در واقع تفسیر، تنها ترجمه‏ی کلمه‏ها و عبارت‏ها نیست، بلکه درک تدابیر گوناگون به کار رفته در انتقال مفاهیم و یک نوع بازیابی مفاهیم در ذهن است. به عبارت دیگر، تفسیر شامل توان تشخیص نکات اساسی و جدا کردن آن از قسمت‏های کم‏اهمیت‏تر است؛ مثلا مفاهیمی که شاگرد از یک قطعه‏ی شعر، باتوجه به ساخت ذهنی خود استنباط می‏کند، در این سطح از یادگیری قرار دارد.

 

ج- برون‏یابی ( extrapolation )

برون‏یابی عبارت است از مهارت در تعمیم یا به کارگیری اطلاعات در طول زمان، به منظور پیش‏بینی نتایجی خاص.

برون‏یابی صحیح مستلزم این است که شاگرد بتواند مطالب را هم ترجمه و هم تفسیر کند و نیز بتواند روال‏ها و روندها را فراتر از داده‏ها و یافته‏ها گسترش دهد و در نتیجه، پیامدها، نتایج و آثار آن ها را که با شرایط توصیف شده در مطلب اصلی هماهنگ هستند، تعیین کند؛ مثلاً شاگرد باید بتواند اطلاعات منظور شده در یک متن یا مقاله‏ی علمی را به ورای آن‏چه در متن آمده است، بسط دهد و نتیجه‏گیری کند.

 

*‏ به کار بستن (application)

یادگیری در سطح به کار بستن عبارت است از توانایی کاربرد اصول علمی، فرضیه‏ها، قضیه‏ها و مفاهیم انتزاعی دیگر در وضعیت و موقعیت مناسب، بدون این‏که هیچ‏گونه راه‏حلی ارائه شود. در حقیقت، به کار بستن، فراتر از فهمیدن است.

در این سطح، وقتی به فراگیرنده مساله‏ی تازه‏ای داده می‏شود، او مفاهیم انتزاعی مناسب آن را به کار می‏گیرد و مساله را حل می‏کند، بدون این‏که لازم باشد به او گفته شود از کدام مطلب انتزاعی استفاده کند. مانند شاگردی که در کلاس علوم، می‏تواند نتایج حاصل از آزمایش‏های ساده در مرحله‏ی قبلی را در آزمایش‏ها یا پدیده‏های علمی دیگر به کار بندد یا شاگردی که می‏تواند اصول و قوانین مثلثات را در موقعیت علمی جدید ( مانند حل مسائل و نقشه‏برداری ) به کار برد.

37h- ì

 

*‏ تحلیل (analysis)

مهارت‏هایی که به تحلیل مربوط می‏شوند، در سطحی نسبتاً بالاتر از مهارت‏های مربوط به فهمیدن و به کار بستن قرار دارند. در فهمیدن، تاکید بر درک معنی و مفهوم است و در به کار بستن، تاکید بر به یادآوردن تعمیم‏ها و اصول مناسب و ربط دادن آن ها به مفاهیم و مسائل جدید. در حالی که در تحلیل، بر شکستن مطلب به اجزای تشکیل‏دهنده‏ی آن و یافتن روابط بین اجزا و نحوه‏ی سازمان یافتن آن ها تأکید می‏شود؛ به عبارت دیگر، یادگیری در سطح تحلیل متضمن داشتن توانایی تجزیه کردن یک موضوع به اجزای تشکیل‏دهنده‏ی آن و مشخص کردن ارتباط اجزا با یکدیگر و نیز درک نحوه‏ی سازمان یافتن عناصر یک کل و دریافت مبنا و فرضی است که در آن به کار رفته است. بنابراین، یادگیری در این سطح مستلزم گذشتن از مراحل شناخت، فهمیدن و به کار بستن است. تحلیل را به‏عنوان یک هدف آموزشی می‏توان به سه سطح جزئی‏تر تقسیم کرد. در سطح اول، از فراگیرنده انتظار می‏رود موضوع را به اجزای تشکیل‏دهنده‏ی آن تجزیه کند تا عناصر مورد تحلیل را شناسایی یا دسته‏بندی کند. در سطح دوم، از فراگیرنده خواسته می‏شود روابط میان عناصر را مشخص کند تا پیوندها و کنش‏های متقابل آن ها تعیین شود. سطح سوم شامل شناخت اصول سازمانی، یعنی آرایش و ساخت موضوع است که آن را به صورت یک کل یک‏پارچه به هم پیوند می‏دهد. مثلاً شاگردی که بتواند در کلاس درس ادبیات فارسی، یک جمله‏ی ادبی را از نظر دستوری تجزیه و نقش و روابط کلمات تشکیل‏دهنده‏ی آن را مشخص کند، از نظر یادگیری در سطح تحلیل قرار دارد.

 

*‏ ترکیب (synthesis)

در این مرحله، یادگیرنده می‏تواند عواملی را که در مرحله‏ی تحلیل از هم‏دیگر تفکیک کرده بود، به طریقی نو، برای دریافت یک معنی جدید و نوظهور، با یک‏دیگر ترکیب کند. به عبارت دیگر، ترکیب، مستلزم درهم آمیختن دوباره‏ی قسمت‏هایی از تجربه‏های گذشته با مطالب جدید و بازسازی آن به صورت یک کل تازه و نسبتاَ انسجام‏یافته است. در این مرحله، پیوستگی عوامل به گونه‏ای بدیع و جدید، بروز معنی تازه و ایجاد ساختی را که قبلاَ وجود نداشته است، میسر می‏کند. به‏این‏ترتیب، فراگیرنده می‏تواند از جریان ترکیب امور و عوامل به شیوه‏ی جدید، به نظریه‏هایی خلاق و بدیع دست یابد. بااین‏حال، باید تأکید کرد که ترکیب به‏طور دقیق به معنی بیان خلاقانه و آزادانه نیست؛ زیرا در ترکیب، عموماَ از فراگیرندگان انتظار می‏رود در محدوده‏ی تعیین شده، به‏وسیله‏ی مسائل یا مواد یا در چارچوب نظری و روشی خاص از خود خلاقیت نشان دهند.

 

*‏ ارزش‏یابی (evaluation) و قضاوت (judgement)

ارزش‏یابی و قضاوت آخرین و عالی‏ترین مرحله‏ی شناخت است. این مرحله شامل قضاوت درباره‏ی امور، اطلاعات و حتی روش‏های روبه‏رو شدن با مسائل است. در واقع، ارزش‏یابی نتیجه‏ی جریان شناخت است. در این مرحله، فراگیرنده ناچار به گرفتن تصمیم است و برای اجرا باید به معیارهای بارز و مشخصی به‏عنوان اساس کار توجه داشته باشد، ارزش‏یابی نه تنها معرف فرآیند پایانی رفتارهای شناختی است، بلکه نقش پل ارتباطی بین رفتارهای شناختی و رفتارهای عاطفی را نیز ایفا می‏کند. اگرچه ارزش‏یابی و قضاوت آخرین مرحله‏ی حوزه‏ی شناختی به حساب آمده ( زیرا چنین فرض شده است که این مرحله تا حدودی به سایر طبقات وابسته است )، این فعالیت الزاماَ آخرین مرحله‏ی تفکر یا شناخت نیست و کاملاَ امکان‏پذیر است که فرآیند ارزش‏یابی در بعضی موارد، پیش‏درآمدی بر کسب دانش تازه، کوششی جدید مرتبط با فهمیدن یا به کار بستن یا تحلیل و ترکیب جدید باشد.

+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و ششم اردیبهشت 1389ساعت 11:45  توسط حمیدی  | 

ابزارهای اندازه گیری (پرگار قسمت دوم)

ابزارهای اندازه گیری (پرگار قسمت دوم)

ابزارهای اندازه گیری(پرگار قسمت دوم)
پرگارهای انتقال اندازه یا لولا قفلی

پرگارهایی هستند که برای اندازه گیری ابعادی که دسترسی به آن ها چندان آسان نباشد و در صورتی که از پرگارهای دیگر استفاده شود خارج کردن آن ها امکان پذیر نباشد، مانند اندازه گیری قطر حفره های پخ خورده یا شانه های پشت قطعه کار، بسیار سودمند توانند بود.

 

ساختمان این نوع پرگارها به گونه ای است که پس از تنظیم می توان دو پایه آن ها را برای عبور از موانع بست و چون باز شوند دوباره به همان دقت نخستین تنظیم باز می گردند.

 

 

ابزارهای اندازه گیری(پرگار قسمت دوم)ابزارهای اندازه گیری(پرگار قسمت دوم)

الف : پرگار بیرونی

ب : پرگار درونی

 پرگار انتقال اندازه یا لوله قفلی سخت مفصل.

 

پرگارهای مرکزیاب

 پرگارهایی هستند که یک پایه کوتاهتر سرکج و یک پایه معمولی دارند. از این پرگارها می توان برای ترسیم خط روی محور یا کشیدن خط روی سطحی به موازات لبه قطعه کار استفاده کرد.

ابزارهای اندازه گیری(پرگار قسمت دوم)ابزارهای اندازه گیری(پرگار قسمت دوم)

الف : نمای روبرو

ب: نمای پشت

 پرگار مرکزیاب با پایه سرکج و پایه نوک گرد قابل تنظیم.

 

 پایه نوک تیز یا ترسیمگر باید به گونه ای تنظیم شود که اندکی کوتاهتر از پایه سرکج باشد. پایه سرکج را روی انتهای خط کش قرار دهید و پایه ترسیمگر را بر روی اندازه دلخواه تنظیم کنید.

ابزارهای اندازه گیری(پرگار قسمت دوم)

روش تنظیم پرگار مرکز یاب . روش نادرست با خط چین نمایانده شده است.

 

پرگارهای تقسیم:

این ابزارها در ظاهر شبیه به پرگار است با این تفاوت که پایه های آن دارای سطح مقطع گرد و نوک تیز است. به طور کلی فاصله میان سطوح یا روی آنها با پرگار مناسب اندازه گیری و سپس این اندازه که در واقع همان فاصله میان سرهای دو پایه پرگار است با اندازه استاندارد، مانند تقسیمات اندازه خط کش مقایسه می شود. تعیین فاصله میان نقاط، انتقال اندازه ها از روی خط کش و نیز رسم دایره یا کمان از دیگر موارد کاربرد پرگارهای تقسیم به شمار می رود.

 پرگارهای تقسیم بر اساس نوع اتصال و طول پایه ها دسته بندی می شوند. ساده ترین نوع آن ها پرگار سخت مفصل است.

پایه های پرگارهای تقسیم فنری از جنس فولاد و دارای مقطع گرد و کاملاً پرداخت شده هستند و نوک آن ها همتراز هم قرار می گیرد.

ابزارهای اندازه گیری(پرگار قسمت دوم)

پرگار تقسیم فنری ابزارسازی.

 

 پرگارهای تقسیم لولا قفلی را می توان تا موضع تقریباً صحیح اندازه گیری آزادانه پیش برد و سپس قفل آن را بست و با پیچ تنظیم فاصله آن را تثبیت کرد.

 پرگارهای تقسیم بالدار ساختمانی مانند پرگارهای نوع لولا قفلی دارند با این تفاوت که تنظیم و تثبیت اندازه آن به جای پیچ لولا با پیچ های بال انجام می شود.

ابزارهای اندازه گیری(پرگار قسمت دوم)

پرگار تقسیم بالدار.

 

نوک تمام پرگارهای تقسیم باید با زاویه 25 درجه سنگ زنی و همواره تیز نگهداشته شود. بیشتر بودن زاویه موجب دشواری تنظیم نوک پرگار روی خط یا نقطه دلخواه و کمتر بودن آن موجب سایش بسیار سریع نوک و در نتیجه لزوم تیز کردن مداوم آن می شود. برای تیز کردن نوک باید از سنگ چاقو تیزکنی استفاده شود.در صورت استفاده مداوم از پرگار تیز کردن مرتب نوک موجب می شود که دیگر نیازی به سنگ زدن پیش نیاید.

نوک پرگار باید به گونه ای تیز شود که از امتداد خط محوری پایه خارج نشود. بدین منظور آن را در امتداد جلو و عقب برروی سنگ بمالید و با چرخاندن مچ در حین حرکت رفت و برگشت دست، نوک پرگار را هر دم روی ناحیه تازه ای از سنگ بچرخانید.

ابزارهای اندازه گیری(پرگار قسمت دوم)

 روش تیز کردن نوک پرگار تقسیم.

 

  نوک پرگارهای تقسیم ظریف و تیز است و بنابراین باید سخت مراقب بود تا آسیب نبینند. بعضی از ماشینکاران هنگام تنظیم این ابزار آن را عمود بر خط کش نگاه می دارند ولی این روش می تواند موجب آسیب دیدن نوکها و نیز ایجاد خراش بر روی خط کش شود.

برای تنظیم پرگار تقسیم خط کش را روی سطحی صاف بگذارید و پرگار را به گونه ای که در شکل نشان داده شده است در دست بگیرید. یکی از دو نوک پرگار را روی خط اندازه ای از خط کش قرار دهید و با باز و بست کردن پیچ تنظیم با انگشتان شست و اشاره دست راست نوک دیگر پرگار را روی خط اندازه ای تنظیم کنید که فاصله دهانه دلخواه را به دست دهد. توجه کنید که نوک پرگار باید بر مرکز خط اندازه منطبق شود و خطی که از دو نوک پرگار می گذرد با لبه خط کش موازی باشد.

ابزارهای اندازه گیری(پرگار قسمت دوم)

روش تنظیم پرگار تقسیم فنری

 

 برای تنظیم پرگارهای تقسیم سخت مفصل ابتدا آن را با اندازه تقریبی تنظیم کنید و سپس با یکی از پایه های آن بر شیء مناسبی ضربه های آرام بزنید تا دقت دلخواه به دست آید. روش تنظیم دقیق این پرگار مانند روشی است که پیشتر برای تنظیم پرگارهای سخت مفصل گفته شد.

+ نوشته شده در  شنبه هجدهم اردیبهشت 1389ساعت 13:10  توسط حمیدی  | 

خسوف ماه ‏و کسوف خورشید

خسوف ماه ‏و کسوف خورشید

خسوف ماه

حالتی كه زمین بین ماه و خورشید ‏قرار می گیرد  را خسوف ماه می نامند.  در این حالت، ماه در سایه یا نیم ‏سایه زمین قرار می گیرد.  در صورتی كه تمام قرص ماه درون سایه ‏قرار گیرد، خسوف كامل خواهد بود.‏

خسوف ماه ‏و کسوف خورشید

شكل زیر یك خسوف ناقص ( یا ‏مرحله ای قبل یا بعد از یك خسوف كامل ) را ‏نشان می دهد. ‏

خسوف ماه ‏و کسوف خورشیدخسوف ماه ‏و کسوف خورشید

 شما درشكل بالا  ماه را مشاهده می كنید،  قسمتی از ماه كه در سایه زمین واقع ‏است، كاملا تاریك است. به تغییر تدریجی ‏روشنایی ماه در ناحیه نیم سایه زمین توجه ‏كنید.‏

خسوف ماه ‏و کسوف خورشید

كسوف خورشید‏

حالتی كه ماه بین زمین و خورشید ‏قرار  می گیرد  را كسوف خورشید می نامند. در این حالت، زمین در سایه یا نیم ‏سایه ماه قرار می گیرد. در ناحیه كوچكی از كره زمین كه در ‏سایه قرار می گیرد، كسوف كامل دیده خواهد ‏شد.‏

خسوف ماه ‏و کسوف خورشیدخسوف ماه ‏و کسوف خورشید

شكل زیر سایه ماه را بر روی كره ‏زمین در یك كسوف نشان می دهد. ناحیه ‏كوچكی كاملا در تاریكی (سایه) فرو رفته است ولی در ‏اطراف آن ناحیه نیم سایه است، که در آن بخشی ‏از نور خورشید دیده می شود لذا در آن نواحی كسوف ‏ناقص روی می دهد. ‏

خسوف ماه ‏و کسوف خورشید

با کیک در اینجا به فیلم توجه کنید.

 

خسوف ماه ‏و کسوف خورشید

 

 

 

 

 

 

+ نوشته شده در  شنبه هجدهم اردیبهشت 1389ساعت 13:9  توسط حمیدی  | 

پنجره آینه ای

پنجره آینه ای

پنجره آینه ای

 

 

آن چه می بینید اغلب متاثر از آن چیزی است که انتظار دارید ببینید.

پنجره آینه ای

زمانی که مغز شما انتظار دیدن چیزی را دارد و با چیز کاملاً متفاوت دیگری روبه رو می شود، احساس عجیبی به شما دست می دهد.

مواد لازم:

*2 آینه 12×12 اینچ (30×30 سانتی متر)، چه آینه شیشه ای باشد و چه آینه پلاستیکی باشد.

*دو میخ پرچ چوبی، به ضخامت یک اینچ (5/2 سانتی متر) و به طول یک فوت (30 سانتی متر)

*چسب مایع پلاستیکی

*چسب لوله ای

اختیاری: میخ پرچ یا پیچ

 

روش کار:

آینه ها را به پشت هم بچسبانید. اگر از آینه های شیشه ای استفاده می کنید لبه های تیز آن را چسب بزنید. مراقب باشید! شیشه شکسته خطرناک است! یک میخ پرچ چوبی را به هر یک از آینه ها با چسب مایع به خوبی بچسبانید. میخ پرچ موقع چسباندن باید به گونه ای قرار بگیرد که درست از وسط آینه بیرون بیاید.

برای این که مجموعه ای که تهیه می کنید با دوام تر باشد از آینه های پلاستیکی استفاده کنید و میخ پرچ را با پیچ به آینه ها متصل کنید. پیچی که استفاده می کنید، باید دو سر داشته باشد تا بتواند دو میخ پرچ چوبی را به هم وصل کند. روی آینه و در انتهای هر میخ پرچ سوراخی ایجاد کنید. میخ پرچ را داخل سوراخ قرار دهید و با استفاده از پیچ آن ها را روی آینه محکم کنید.

با هر دست خود میخ های پرچ را بگیرید. هنگام نگاه کردن به یک طرف آینه، دستان را در طرف دیگر آینه حرکت دهید.

 

چه اتفاقی می افتد؟

مغز شما چنین تصور می کند که تصویری که در آینه دیده می شود در واقع دست دیگر شماست. وقتی شما آن دست دیگرتان را حرکت می دهید، مغزتان طبیعتاً انتظار دارد که حرکت دست را در آینه مشاهده کند. نهایتاً پیام هایی که از اعصاب آن دست به مغز فرستاده می شود، می گوید که دست در حال حرکت است، در حالی که ظاهر دست قادر به حرکت نیست و این امر عمیقاً مغزتان را مشوش و آشفته می کند و مسلما مغزتان از این که گمانش به بازی گرفته شود لذت نخواهد برد!

در  ساده ترین حالت آزمایش از یک آینه 12×12 اینچ (30×30 سانتی متری) استفاده می شود که هیچ دسته ای هم ندارد. این آینه را در بالای یک میز حائل نگه دارید. هر یک از بازوهای خود را به گونه ای در طرفین آینه قرار دهید که بازتاب یک بازو را در امتداد دیگری ببینید. هم زمان با دو دست خود بشکن بزنید، سپس یکی از دست ها را بی حرکت نگه دارید. یا از کسی بخواهید تا چیزی مثلاً یک دسته کلید روی دست شما که پشت آینه است بیندازد.

 

مترجم : بدری سید جلالی

+ نوشته شده در  شنبه هجدهم اردیبهشت 1389ساعت 13:9  توسط حمیدی  | 

آیا می توانید صورت اخمو را به صورت خندان تبدیل کنید.

 آیا می توانید صورت اخمو را به صورت خندان تبدیل کنید.

 

 آیا می توانید صورت اخمو را به صورت خندان تبدیل کنید.

حساب کنید:

 در گرافیک های کامپیوتری، از مورفینگ، برای تغییر تدریجی تصویری به تصویر دیگر استفاده می شود. صورت اخمو را می توان به صورتی خندان تبدیل کرد. اگر مربع های سایه زده را تغییر دهیم با توجه به شکل زیر، هنگام تبدیل صوت اخمو به صورت خندان، چه مربع هایی در تصویر وسطی باید سایه زده شوند؟

 

راهنمایی:

فقط از اعداد 0 و 1 و 2 و 3 و 4 برای تعیین 5 درجه سایه مختلف استفاده کنید. نقطه میانی 0 و 4 چه سایه ای است؟

 

 آیا می توانید صورت اخمو را به صورت خندان تبدیل کنید.

تصاویر و اصوات را می توان با استفاده از مجموعه ای از اعداد، دیجیتال یا رقمی کرد. تصاویر یا اصوات دیجیتالی را می توان به کمک اعمال حسابی، دست کاری نمود. جلوه های ویژه در فیلم ها، تصاویر کامپیوتری و اصوات ضبط شده روی سی دی ها، از این تکنیک استفاده می کنند.

 

پاسخ:

یکی از پاسخ های ممکن عبارت است از:

 آیا می توانید صورت اخمو را به صورت خندان تبدیل کنید.

شروع کنید:

عدد مربوط به هر ناحیه از تصویر را در قسمت مربوط به خود بنویسید. به شبکه اعداد دقت کنید تا بتوانید اعداد مربوط به تصویر میانی را انتخاب نمایید.

 

راه حل:

اعداد مربوط به صورت های اخمو و خندان را در آن ها قرار دهید.

 

 آیا می توانید صورت اخمو را به صورت خندان تبدیل کنید.

 

برای این که اعداد مناسبی برای خانه های تصویر وسطی پیدا کنیم، باید متوسط یا معدل اعداد را در خانه های مشابه صورت های اخمو و خندان حساب کنید. شبکه اعداد سمت راست، اعداد متناسب با شکل وسطی را نشان می دهد در حالی که شبکه اعداد سمت چپ، سایه های مربوط به آن را ارائه می کند.

 آیا می توانید صورت اخمو را به صورت خندان تبدیل کنید.

اما در واقع برای ایجاد تصور تشکیل یک چهره خندان، از تعداد سایه های بیشتری و تعداد مراحل بیشتری باید استفاده شود.

 

تحقیق کنید:

- تعدادی کارت طراحی کنید به  طوری که تغییر تدریجی تصویر از اولین کارت تا کارت آخر به گونه ای باشد که تورق سریع کارت ها، احساس حرکت در تصویر ایجاد نماید.

- برای نمایش حروف A و B از یک شبکه یا صفحه شطرنجی استفاده کنید. اگر بخواهیم حرف A به حرف B تغییر یابد، تصویر میانی به چه شکلی باید باشد؟

- در اینترنت، سایت هایی را پیدا کنید که در آن ها تصویری به صورت تدریجی به تصویر دیگری تبدیل می شود.

- از معلم کامپیوتر یا هنر خود درباره نرم افزارهایی که امکان ایجاد تغییر تدریجی در تصاویر را فراهم می کنند، سوال نمایید.

 

مسائل اضافی:

 آیا می توانید صورت اخمو را به صورت خندان تبدیل کنید.

1- شبکه ای رسم کنید که مبین تغییر هفتاد درصدی چهره اخمو به چهره خندان باشد.

2- شهر الف درست در وسط راه بین شهر ب و ج و در همان جاده قرار دارد. بر روی تابلوی نشان دهنده فواصل، شهر ب در 200 کیلومتری و شهر الف در 155 کیلومتری واقع شده است. شهر ج در چند کیلومتری است؟

3- قایقی در مسیر بین جزایر الف و ب در حال حرکت است. جزیره الف در 1000 کیلو متری جنوب و 100 کیلو متری غرب شهر جدید واقع شده است. جزیره ب در 400 کیلومتری جنوب و 300 کیلو متری شرق شهر جدید قرار دارد. موقعیت قایق نسبت به جزیره الف چیست؟ چه موقع او 30 درصد مسیر خود را خواهد پیمود؟

 

فکر کنید:

- همان طور که در راه حل مسئله آغازین بدان اشاره شد، در عمل برای تغییر تدریجی تصاویر، از تعداد سایه ها ( یا رنگ ها ) و تعداد مراحل بیشتری استفاده می شود. اگر بخواهیم این تغییر تدریجی در ابتدا آهسته و در پایان سریع تر باشد چه باید کرد؟

- چگونه در ادارات پلیس، از تغییر تدریجی تصاویر برای شناسایی صورت مجرمان استفاده می شود؟

- بیشتر تصاویر کامپیوتری رنگی هستند نه درجات مختلف سیاه و سفید. چگونه می توانید به رنگ های مختلف، اعداد گوناگون نسبت دهید؟

 

آیا می دانید:

- تغییر تدریجی از یک موسیقی به موسیقی دیگر، سگوآ نام دارد.

- ابعاد یک صفحه نمایش کامپیوتری معمولی 800 در 600 خانه یا پیکسل است. در هر یک از این پانصد میلیون خانه، امکان نمایش هزاران رنگ و سایه مختلف وجود دارد.

- در تغییر تدریجی یک تصویر تمام صفحه،  هر مرحله کمتر از 1/0 ثانیه طول می کشد.

- در یک فیلم سینمایی معمولی، تماشاچیان 24 تصویر ( قاب ) مختلف را در یک ثانیه مشاهده می کنند.

- برای خلق فیلم " داستان اسباب بازی 2 " انیماتورهای استودیوی " پیک سار " حدود 4000 طرح فیلمنامه مصور را با دست رسم کردند. آن ها برای تهیه فریم ها، این طرح ها را داخل کامپیوتر بردند. سپس با تکیه بر نرم افزار های بخصوصی، قاب های میانی را با روش تغییر تدریجی تصویر ایجاد نمودند.

- در یکی از سبک های نقاشی به نام جرجس سورات ( 1891-1859 ) احتمالا بهترین هنرمند شناخته شده ای است که با این سبک کار می کند.

- مجله تایم در پاییز 1993 مقاله ای با عنوان " چهره جدید امریکا چگونه مهاجران اولین جامعه چند فرهنگی جهانی را تشکیل می دهند؟ " چاپ کرد. روی جلد این مجله، تصویر زنی بود که به صورت تدریجی دچار تغییرات نژادی و فرهنگی شده بود و در زیر آن نوشته شده بود " چهره جدید امریکا ".

 

پاسخ به مسائل اضافی:

1- برای خلق تصویری که تغییر هفتاد درصدی چهره اخمو به خندان باشد، باید 70 درصد تغییر اعداد را ایجاد کرد. مثلا عدد 4 در تصویر اخمو به عدد 2 در تصویر خندان تبدیل می شود. تفاضل این دو عدد 2 است و 70 درصد آن 2×7/0 یعنی 4/1 می باشد. چون 6/2 = 4/1-4 پس عدد مربوط به این خانه باید 3 ( یعنی نزدیک ترین تقریب 6/2 به یک عدد صحیح ) انتخاب گردد.

2- 110.

3- قایق باید در 180 کیلومتری شمال و 120 کیلومتری شرق جزیره الف واقع شده باشد.

 

+ نوشته شده در  چهارشنبه پانزدهم اردیبهشت 1389ساعت 13:23  توسط حمیدی  | 

سایه اشیاء در مقابل چشمه نور‏

 سایه اشیاء در مقابل چشمه نور‏

 سایه اشیاء در مقابل چشمه نور نقطه ای‏

در مدل سازی زیر، شما جسم كدری را مشاهده می‏كنید كه بین منبع نور نقطه‏ای و پرده قرار گرفته است.

 جسم كدر چه اثری بر روی ‏پرتوهای نور دارد؟ ‏

ناحیه‏ای از پرده كه نور به آن نمی‏رسد چه نام دارد؟

با موشواره جسم كدر را جابجا كنید و اثر آن را بر پرتو نور و پرده به دقت بررسی كنید.

 

 

سايه اشياء در مقابل چشمه نور‏سايه اشياء در مقابل چشمه نور‏

شكل‏ زیر ‏،‏ چگونگی ‏تشكیل‏ ‏سایه‏ ‏یك‏ ‏قرص‏ ‏كدر‏ ‏را‏ ‏در‏ ‏مقابل‏ ‏یك‏ ‏چشمه‏ ‏نقطه‏ ‏ای‏ ‏نشان‏ ‏می‏ ‏دهد‏.‏‏ ‏در‏ ‏این‏ ‏حالت‏ ‏،‏ ‏مرز‏ ‏سایه‏ ‏با‏ ‏روشنایی‏ ‏اطراف‏ ‏آن‏ ‏كاملا‏ ‏مشخص‏ ‏است‏ ‏و‏ ‏تغییر‏ ‏شدت‏ ‏تابش‏ ‏نور‏ ‏از‏ ‏ناحیه‏ ‏سایه‏ ‏به‏ ‏ناحیه‏ ‏روشن‏ ‏،‏ ‏تدریجی‏ ‏نیست‏.‏

سايه اشياء در مقابل چشمه نور‏

همانطور که از شکل مشخص است ، برخی از ‏پرتو های خارج شده از چشمه ، به دیوار مقابل می رسند ولی برخی ‏از آنها به قرص كدر برخورد می كنند و به دیوار نمی رسند.

در شكل زیر اندازه قرص كدر ( ‏x‏ ) ، اندازه سایه ( ‏y‏ ) ، ‏فاصله قرص تا چشمه ( ‏a‏ ) و فاصله دیوار تا چشمه ( ‏b‏ ) است.‏

آیا می‏توانید رابطه‏ای بین ‏y , x , b , a‎‏ بدست آورید؟‏

با دقت در شكل ، دو مثلث متشابه دیده می شود. از تشابه ‏دو مثلث رابطه زیر به دست می آید. ‏

سايه اشياء در مقابل چشمه نور‏

+ نوشته شده در  چهارشنبه پانزدهم اردیبهشت 1389ساعت 13:21  توسط حمیدی  | 

حلقه های لرزان

حلقه های لرزان

حلقه های لرزان

چرا پاسخ همه ساختمان ها در برابر زلزله یکسان نیست؟ این فعالیت را انجام بدهید تا بفهمید!

 

وسایل لازم:

*یک صفحه مقوایی ( به طول 30 سانتی متر و عرض 10 سانتی متر )

*مقوا (در حدود 35*50 سانتی متر)

*چسب بی رنگ حلقه های لرزان

 این وسیله نشان می دهد که اشیا با اندازه ها و سختی های متفاوت در فرکانس های مختلفی نوسان می کنند.

4 یا 5 نوار به عرض 2.5 سانتیمتر را از کاغذ ببرید به طوری که هر نوار از نوار قبلی 8 سانتی متر کوتاهتر باشد و طول بلندترین نوار 50 سانتی متر باشد. نوارها را به شکل حلقه در اورید و سپس نوارها را به صفحه مقوایی بچسبانید.

 

 

انجام دهید و توجه کنید:

صفحه مقوایی را جلو و عقب ببرید . از فرکانس های خیلی پایین شروع کنید وبه آرامی فرکانس را زیاد کنید.

توجه کنید که حلقه های مختلف در فرکانس های متفاوتی نوسان می کنند . دقت کنید که بزرگ ترین حلقه شروع به نوسانات شدیدی می کند و بعد از آن به ترتیب حلقه های کوچک تر نوسان می کنند و در ضمن کوچک ترین نوار، بالاترین فرکانس را دارد.

صفحه را سریع تر و سریع تر تکان دهید و توجه کنید که دوباره حلقه بزرگ تر شورع به نوسانات شدید می کند. هر حلقه در بیشتر از یک فرکانس نوسان خواهد کرد، اما شکل هر حلقه برای فرکانس های مختلف متفاوت خواهد بود.

همچنین اگر صفحه را به جای جلو و عقب، بالا و پایین ببرید فرکانس های نوسان متفاوت خواهد بود.

 

چه اتفاقی دارد می افتد؟

فرکانس هایی که در آن ها حلقه راحت تر نوسان می کند به وسیله چند عامل مثل جرم حلقه و سختی آن تعیین می شود. اشیای سخت تر فرکانس نوسان بالاتری دارند، در حالی که سنگین تر ها فرکانس کمتری دارند.

بزرگ ترین حلقه بیشترین جرم و کم ترین سختی را دارد، بنابراین کمترین فرکانس نوسان را دارد. از طرف دیگر بزرگ ترین حلقه به نسبت حلقه کوچک تر زمان بیشتری برای پاسخ به نیرو نیاز دارد.

در زمان زمین لرزه ، دو ساختمان با اندازه های متفاوت ممکن است بسته به این که تا چه حد فرکانس نوسان ساختمان با فرکانس لرزش های زمین منطبق باشد به نوسانات زمین جواب های متفاوتی بدهند .البته سختی یک ساختمان – که روش ساخت و مصالح مورد استفاده در ساختمان آن را مشخص می کند – به اندازه ابعاد ساختمان مهم است.

دیگر چه؟

می توانید نی را به طول 2.5 سانتی متر ببرید و دو عدد ساچمه داخل نی قرار دهید. دو سر نی را با کاغذ ببنید و نی را روی مقوا به صورت افقی بچسبانید. به این صورت می توانید فرکانس نوسان را قابل شنیدن کنید. با تکان دادن مقوا ساچمه ها در انتهای نی با همان فرکانس تکان دادن مقوا به هم می خورند.

 

+ نوشته شده در  چهارشنبه پانزدهم اردیبهشت 1389ساعت 13:17  توسط حمیدی  |